یاشاسین آذربایجان
 

آمادگی جسمانی در ورزش

بنام خدا

 

 

 

 

 

اهداف قابلیتهای آمادگی جسمانی و فاکتورهای آن

 

تهیه و تنظیم : سعید فضل الهی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پاییز 1394

 

 

 

فهرست مطالب

 

 

 

 

 

 

 

آمادگي جسماني

هر رشته ورزشي چهار بخش عمده دارد كه عبارتند از :

1- تكنيك

2-تاكتيك

3-آمادگي جسماني

4-  آمادگي رواني

 يكي از مهمترين بخشهاي تمريني در هر رشته ورزشي آمادگي جسماني است كه ركن و اساس دستيابي به اجراها ومهارتهاي ورزشي است كه هدف از آن توسعه و افزايش قابليتهاي عملي ورزشكاران مي باشد. آمادگي جسماني اولين مرحله پيشرفت ورزشكار بوده و موفقيتهاي بعدي ورزشكار براساس آمادگي جسماني عمومي بدست مي‌آيند . هرچه زمان بيشتري به آمادگي جسماني عمومي در برنامه تمرينات اختصاص يابد اجراها و مهارتهاي ورزشي بهتر خواهد بود. آمادگي جسماني يعني قابليت انجام فعاليتهاي بدني بدون ايجاد خستگي و حفظ اين قابليت و آمادگي جسماني را بعد عمومي و همگاني آن براي هر انساني مهم مي‌باشد چراكه به فرد كمك مي‌كند تا در فعاليتهاي روزمره خود توان لازم را داشته باشد . هدف از آمادگي جسماني بدون توجه به ويژگيهاي رشته ورزشي موردنظر، بهبود توانايي و ظرفيت كاري ورزشكاران مي‌باشد . فاكتورهاي آمادگي جسماني شامل استقامت، قدرت ،انعطاف پذيري ، تركيب بدني ، سرعت ، چابكي ، هماهنگي ، توان ، تعادل ، دقت ، تمركز مي‌باشد كه در آمادگي جسماني عمومي بيشتر به فاكتورهاي استقامت، قدرت ، انعطاف پذيري و تركيب بدني توجه مي‌شود. از بعد همگاني نيز فردي كه داراي آمادگي جسماني بالاتري است در مقابل بيماريها، اتفاقات غيرمنتظره، زمانهايي كه نياز به واكنش سريع دارد و ... آماده ‌تر مي‌باشد .آمادگي جسماني ويژه يا حركتي كسب بالاترين حد در آمادگي جسماني براساس توانايي‌ها و قابليت‌هاي فردي است . آمادگي جسماني ويژه باتوجه به آمادگي جسماني عمومي و يا هدف پيشرفت جسماني ورزشكاران و ويژگيهاي رشته ورزشي موردنظر شكل مي‌گيرد. در صورت گسترش آمادگي جسماني ويژه سازگاريهاي زيادي در قابليت ورزشكار بوجود مي‌آيد كه امكان كار بيشتر در تمرين و مسابقه را فراهم مي‌آورد ورزشكاري كه آمادگي جسماني عمومي خوبي را پشت سر بگذارد باكسب بهتر آمادگي جسماني ويژه به راحتي مي‌تواند به عملكردهاي سطح بالايي دست يابد. در مرحله آمادگي جسماني ويژه بايد در كنار توسعه عوامل جسماني با گسترش مهارتهاي تكنيكي تاكتيكي و رواني رشته موردنظر توجه شود . عمده مخاطبين آمادگي جسماني مردم عادي مي‌باشند كه به هر نوعي اقدام به اجراي حركات ورزشي روزانه مي‌نمايند. تمرينات صبحگاهي ، دويدن‌ها، نرمش‌ها و ... همگي زير مجموعه اين رشته ورزشي محسوب مي‌شوند و اثر مستقيم آن تامين سلامت ورزشكار، كسب شادابي و نشاط و تندرستي است . آمادگي جسماني واژه‌اي است با مفاهيم گسترده عملياتي، هر رشته ورزشي علاوه بر فاكتورهاي اختصاصي حركتي خود در صورت اجرا به يكي از فاكتورهاي آمادگي جسماني مرتبط بوده و باعث تقويت آن مي‌شود. لذا تمرينات كليه رشته‌هاي ورزشي، اجراي برنامه‌هاي تمريني ورزشي روزانه (گرم كردن، دويدن، تمرينات انعطاف پذيري، تمرينات قدرتي، تمرينات استقامت قلبي – تنفسي، سردكردن و ...) مي‌توانند زيرمجموعه اين رشته ورزشي قرارگيرند به عبارت ديگر مي‌توان گفت آمادگي جسماني موجب افزايش قابليت‌هاي حركتي افراد شده و در ساير رشته‌هاي ورزشي در صورت نبود آمادگي جسماني اجراي مهارتهاي حركتي غيرممكن است

 

 

ادامه نوشته

تغذیه مناسب ورزشی

 

 

                                                       تغذیه مواد غذائی

                                                             تهیه : سعید فضل الهی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                        

Saeedfazlollahi@yahoo.com                                                                                     

                             
مقدمه

اهمیت ارتباط تغذیه و فعالیت های ورزشی مشخص است : تغذیه خوب برای رشد و نمو ضروری است، بیشتر اوقات مربیان تصور می کنند که فقط در فصل تمرین و مسابقه نیاز به تغذیه خوب داریم در حالی که برای توانایی های ورزشی موثر تغذیه خوب در تمام ایام ضروری است.

در یک بررسی پیرامون اطلاعات مربیان درباره تغذیه که در کنفرانس بیگ تن انجام شد 78 درصد از مربیان معتقد بودند که نیاز به اطلاعات بیشتری راجع به تغذیه دارند و این در حالی است که گروه زیادی از مربیان و ورزشکاران فاقد اطلاعات جدید پیرامون جایگزینی آب بدن می باشند و تقریبا تمام آنها هیچ اطلاعی درباره یک برنامه غذایی سالم ندارند. این وضعیت باید گویای حال بسیاری از مربیان در سراسر دنیا باشد. مطالعات و بررسی ها به طور واضح به این نکته اشاره دارند که ارائه اطلاعات علمی به منظور اینکه مربی بتواند مساله تغذیه و اثرات آن را با تمرین ها و فعالیت های بدنی ربط دهند سخت مورد نیاز است. هدف اصلی در این پژوهش برآوردن این نیاز است.

تغذیه

هنگام بررسی تغذیه نکات زیر از مهمترین نکاتی هستند که باید مورد بحث قرار گیرند :

1-    مواد غذایی اساسی

2-    نیازهای خوراکی

3-    آب

بنا به تعریف یک ماده غذایی عبارت است از هر ماده ای که بتواند پس از وارد شدن به بدن باعث بقا و زندگی شودکه به 3 دسته اساسی تقسیم می شوند :

  1. 1.    مواد غذایی انرژی زا
  • ·        کربو هیدراتها ( قندها)
  • ·        لیپیدها (چربیها)
  • ·        پروتئین ها (انواع گوشت)
  1. 2.    ویتامین ها و املاح
  2. 3.    آب

فرایند تغذیه:

جویدن غذا ← هضم غذا در معده ← جذب در روده ← دفع غذا

همانطور که دیده می شود در تغذیه سالم عوامل زیادی موثرند که ابتدا باید شخص دارای دندانهای سالم و قوی باشد تا بتواند عمل جویدن را بخوبی انجام دهد تحقیقات نشان می دهدکه در جویدن کامل 40 بار غذا توسط دندانها خرد و له می شود.

مواد غذایی انرژی زا مواد خوراکی هستند که وقتی ساختمان شیمیایی آن ها شکسته می شود انرژی لازم برای ساخته شدن ATP را آزاد می کنند. همان طور که می دانید چربی ها، کربوهیدرات ها و پروتئین ها جزء مواد غذایی انرژی زا هستند. از این میان مواد غذایی که برای ساخته شدن ATP  (آدنوزین تری فسفات) به کار می روند عبارتند از :

1-    چربی های ذخیره شده در سلول های چربی و ماهیچه( عضلات)

2-    گلیکوژن ماهیچه ها و کبد.

ادامه نوشته

تربیت بدنی عمومی

بنام خدا

 

 

 

تربیت بدنی عمومی

 

تهیه و تنظیم : سعید فضل الهی

دانشگاه آزاد اسلامی تبریز

 

 

 

 

 

 

 

پاییز 1392

مقدمه:

با ماشینی شدن زندگی و پیشرفت در تکنولوژی و صنعت رفاه و آسایش بیشتر برای انسانها تامین شده است ولی با توجه به کسب مزایای زیاد، زندگی ماشینی معایبی نیز در برداشته که از جمله آنها فقر حرکتی انسانها می باشد بطوریکه امروزه همه افرد ضرورت و اهمیت تربیت بدنی را درک کرده اند و در جهت توسعه ورزشهای همگانی تلاشهای زیادی انجام گرفته است. تحرک و حرکت در فطرت انسان می باشد و تحقیقات ثابت کرده اند که انسانها پرجنب و جوش از سلامت جسم و روح بیشتری برخوردارند. تربیت بدنی نیز همگام با علوم دیگر همیشه سعی داشته تا تندرستی و بهداشت افراد را هم از لحاظ روح و هم از لحاظ جسم تامین کند. حرفه ای شدن ورزش گرچه رشد ورزش را فراهم آورده ولی از سویی ورزشکاران را بازیچه سیاستمداران و سرمایه داران کرده است. ولی محققان همیشه تمام جوانب را در نظر می گیرند و سعی دارند که اهداف مورد نظر را در جامعه پیاده کنند. هدف تربیت بدنی نیز جز اشاعه ورزش و گسترش سلامت و تندرستی و ایجاد جامعه ای با ساختار قوی و پرنشاط نمی باشد.

با توجه به نیازهای افراد بر حسب سن و دوران رشد تربیت بدنی اهدافی را دنبال
می کند که از جمله آنها عبارتند از:

1-   نیاز به حرکت و فعالیت

2-   نیاز به کسب موفقیت

3-   نیاز به مسابقه و رقابت با دیگران

4-   نیاز به آمادگی جسمانی و تناسب اندام

5-   نیاز به فراگیری و یادگیری مهارت ها

از نظر اجتماعی نیز اهداف تربیت بدنی عبارتند از:

1-   تقویت احترام به قوانین ورزشی و حاصل آن تقویت روحیه قانون مندی در فرد برای زندگی در اجتماع

2-   آموزش احترام و حفظ و نگهداری اموال عمومی و وسایل و امکانات ورزشی

3-   تقویت روحیه و حس جوانمردی- فداکاری و گذشت و خویشتن داری و حفظ خونسردی و وطن پرستی و تعصب به تیم و گروه.

4-   ایجاد موازین صحیح اخلاقی- اجتماعی و تقویت صفات معنوی

5-   احترام به حقوق دیگران - شخصیت هم بازیهای خود و تماشاگران

6-    یادگیری پیروی از عقل و منطق در موقعیتهای شکست یا پیروزی

تعریف تربیت بدنی:

تربیت بدنی نوعی از تعلیم و تربیت است که از طریق حرکت؛ جریان رشد را در تمامی ابعاد انسانی هماهنگ و تسهیل می کند و به شکوفایی استعدادها در تمام جهات مطلوب کمک می کند.

مفهوم تربیت بدنی:

تربیت بدن از طریق حرکات پایه نشستن - راه رفتن - دویدن و پریدن و پرتاب کردن.

خصوصیات تربیت بدنی:

1-   توجه به سلامت عمومی و همگانی

2-   پیشگیری از بیماریها

3-   توجه به جنبه های اخلاقی و اجتماعی

4-   تعادل و توازن و تناسب عمومی بدن

5-   پیشگیری از انحرافات

تعریف ورزش:

تکمیل مهارتها و پیشرفت مهارتهای پایه بطوریکه در کوتاهترین زمان و بدون هیچ نقصی به شکل زیبا به اجرا درآید.

مفهوم ورزش:

فعالیت سازمان یافته ایکه به منظور کسب مهارت بکار می رود و هدف بیشتر قهرمانی و کسب مقام است بطوریکه ممکن است بعضی از ورزشهای انسانی شکسته شوند.

ورزش نیز مجموعه تربیت بدنی است.

خصوصیات ورزش:

در ورزش بیشتر انگیزه های بین المللی - رقابت- سیاست - عدم توجه به سلامتی ارضای جاه طلبی و توجه به مهارتهای بسیار پیشرفته مدنظر می باشد.

تعریف بازی و تفریح:

هر نوع فعالیت بدنی نشاط آور که مطابق با مراحل رشد و تکامل انسان بوده و بصورت غیر قابل پیش بینی و غیر جدی اجرا شود بطوریکه هیچ قانونی بر آن وضع نشده باشد.

خصوصیات بازی:

1-   فطری بودن آن

2-    عدم حضور مقررات و قوانین تحمیلی

3-   آزادی فرد در تغییر و انجام آن به دلخواه

 

آمادگی جسمانی:

از نظر عموم هر چه قدر تحمل بدن در فعالیتهای سنگین بیشتر باشد فرد آماده تر است.

بطور کلی می توان آمادگی جسمانی را چنین نعریف کرد که:

آمادگی بالای فرد و کارایی و توانایی بدن او در انجام فعالیت های جسمانی. آمادگی جسمانی از عناصر متعددی بوجود می آید که بعضی با تندرستی و بعضی با اجرای مهارتهای حرکتی در ارتباط هستند.

اجزاء آمادگی:

1-   آمادگی وابسته به تندرستی: ترکیب بدنی- استقامت قلبی عروق- انعطاف پذیری – استقامت عضلانی- قدرت عضلانی

2-   آمادگی وابسته به اجرا و حرکت: چابکی – تعادل- توان- سرعت-هماهنگی- زمان عکس العمل

ادامه نوشته

تربیت بدنی عمومی

بنام خدا

 

 

 

تربیت بدنی عمومی

 

تهیه و تنظیم : سعید فضل الهی

دانشگاه آزاد اسلامی تبریز

 

 

 

 

 

 

 

پاییز 1392

مقدمه:

با ماشینی شدن زندگی و پیشرفت در تکنولوژی و صنعت رفاه و آسایش بیشتر برای انسانها تامین شده است ولی با توجه به کسب مزایای زیاد، زندگی ماشینی معایبی نیز در برداشته که از جمله آنها فقر حرکتی انسانها می باشد بطوریکه امروزه همه افرد ضرورت و اهمیت تربیت بدنی را درک کرده اند و در جهت توسعه ورزشهای همگانی تلاشهای زیادی انجام گرفته است. تحرک و حرکت در فطرت انسان می باشد و تحقیقات ثابت کرده اند که انسانها پرجنب و جوش از سلامت جسم و روح بیشتری برخوردارند. تربیت بدنی نیز همگام با علوم دیگر همیشه سعی داشته تا تندرستی و بهداشت افراد را هم از لحاظ روح و هم از لحاظ جسم تامین کند. حرفه ای شدن ورزش گرچه رشد ورزش را فراهم آورده ولی از سویی ورزشکاران را بازیچه سیاستمداران و سرمایه داران کرده است. ولی محققان همیشه تمام جوانب را در نظر می گیرند و سعی دارند که اهداف مورد نظر را در جامعه پیاده کنند. هدف تربیت بدنی نیز جز اشاعه ورزش و گسترش سلامت و تندرستی و ایجاد جامعه ای با ساختار قوی و پرنشاط نمی باشد.

با توجه به نیازهای افراد بر حسب سن و دوران رشد تربیت بدنی اهدافی را دنبال
می کند که از جمله آنها عبارتند از:

1-   نیاز به حرکت و فعالیت

2-   نیاز به کسب موفقیت

3-   نیاز به مسابقه و رقابت با دیگران

4-   نیاز به آمادگی جسمانی و تناسب اندام

5-   نیاز به فراگیری و یادگیری مهارت ها

از نظر اجتماعی نیز اهداف تربیت بدنی عبارتند از:

1-   تقویت احترام به قوانین ورزشی و حاصل آن تقویت روحیه قانون مندی در فرد برای زندگی در اجتماع

2-   آموزش احترام و حفظ و نگهداری اموال عمومی و وسایل و امکانات ورزشی

3-   تقویت روحیه و حس جوانمردی- فداکاری و گذشت و خویشتن داری و حفظ خونسردی و وطن پرستی و تعصب به تیم و گروه.

4-   ایجاد موازین صحیح اخلاقی- اجتماعی و تقویت صفات معنوی

5-   احترام به حقوق دیگران - شخصیت هم بازیهای خود و تماشاگران

6-    یادگیری پیروی از عقل و منطق در موقعیتهای شکست یا پیروزی

تعریف تربیت بدنی:

تربیت بدنی نوعی از تعلیم و تربیت است که از طریق حرکت؛ جریان رشد را در تمامی ابعاد انسانی هماهنگ و تسهیل می کند و به شکوفایی استعدادها در تمام جهات مطلوب کمک می کند.

مفهوم تربیت بدنی:

تربیت بدن از طریق حرکات پایه نشستن - راه رفتن - دویدن و پریدن و پرتاب کردن.

خصوصیات تربیت بدنی:

1-   توجه به سلامت عمومی و همگانی

2-   پیشگیری از بیماریها

3-   توجه به جنبه های اخلاقی و اجتماعی

4-   تعادل و توازن و تناسب عمومی بدن

5-   پیشگیری از انحرافات

تعریف ورزش:

تکمیل مهارتها و پیشرفت مهارتهای پایه بطوریکه در کوتاهترین زمان و بدون هیچ نقصی به شکل زیبا به اجرا درآید.

مفهوم ورزش:

فعالیت سازمان یافته ایکه به منظور کسب مهارت بکار می رود و هدف بیشتر قهرمانی و کسب مقام است بطوریکه ممکن است بعضی از ورزشهای انسانی شکسته شوند.

ورزش نیز مجموعه تربیت بدنی است.

خصوصیات ورزش:

در ورزش بیشتر انگیزه های بین المللی - رقابت- سیاست - عدم توجه به سلامتی ارضای جاه طلبی و توجه به مهارتهای بسیار پیشرفته مدنظر می باشد.

تعریف بازی و تفریح:

هر نوع فعالیت بدنی نشاط آور که مطابق با مراحل رشد و تکامل انسان بوده و بصورت غیر قابل پیش بینی و غیر جدی اجرا شود بطوریکه هیچ قانونی بر آن وضع نشده باشد.

خصوصیات بازی:

1-   فطری بودن آن

2-    عدم حضور مقررات و قوانین تحمیلی

3-   آزادی فرد در تغییر و انجام آن به دلخواه

 

آمادگی جسمانی:

از نظر عموم هر چه قدر تحمل بدن در فعالیتهای سنگین بیشتر باشد فرد آماده تر است.

بطور کلی می توان آمادگی جسمانی را چنین نعریف کرد که:

آمادگی بالای فرد و کارایی و توانایی بدن او در انجام فعالیت های جسمانی. آمادگی جسمانی از عناصر متعددی بوجود می آید که بعضی با تندرستی و بعضی با اجرای مهارتهای حرکتی در ارتباط هستند.

اجزاء آمادگی:

1-   آمادگی وابسته به تندرستی: ترکیب بدنی- استقامت قلبی عروق- انعطاف پذیری – استقامت عضلانی- قدرت عضلانی

2-   آمادگی وابسته به اجرا و حرکت: چابکی – تعادل- توان- سرعت-هماهنگی- زمان عکس العمل

ادامه نوشته

تربیت بدنی عمومی

بنام خدا

 

 

 

تربیت بدنی عمومی

 

تهیه و تنظیم : سعید فضل الهی

دانشگاه آزاد اسلامی تبریز

 

 

 

 

 

 

 

پاییز 1392

مقدمه:

با ماشینی شدن زندگی و پیشرفت در تکنولوژی و صنعت رفاه و آسایش بیشتر برای انسانها تامین شده است ولی با توجه به کسب مزایای زیاد، زندگی ماشینی معایبی نیز در برداشته که از جمله آنها فقر حرکتی انسانها می باشد بطوریکه امروزه همه افرد ضرورت و اهمیت تربیت بدنی را درک کرده اند و در جهت توسعه ورزشهای همگانی تلاشهای زیادی انجام گرفته است. تحرک و حرکت در فطرت انسان می باشد و تحقیقات ثابت کرده اند که انسانها پرجنب و جوش از سلامت جسم و روح بیشتری برخوردارند. تربیت بدنی نیز همگام با علوم دیگر همیشه سعی داشته تا تندرستی و بهداشت افراد را هم از لحاظ روح و هم از لحاظ جسم تامین کند. حرفه ای شدن ورزش گرچه رشد ورزش را فراهم آورده ولی از سویی ورزشکاران را بازیچه سیاستمداران و سرمایه داران کرده است. ولی محققان همیشه تمام جوانب را در نظر می گیرند و سعی دارند که اهداف مورد نظر را در جامعه پیاده کنند. هدف تربیت بدنی نیز جز اشاعه ورزش و گسترش سلامت و تندرستی و ایجاد جامعه ای با ساختار قوی و پرنشاط نمی باشد.

با توجه به نیازهای افراد بر حسب سن و دوران رشد تربیت بدنی اهدافی را دنبال
می کند که از جمله آنها عبارتند از:

1-   نیاز به حرکت و فعالیت

2-   نیاز به کسب موفقیت

3-   نیاز به مسابقه و رقابت با دیگران

4-   نیاز به آمادگی جسمانی و تناسب اندام

5-   نیاز به فراگیری و یادگیری مهارت ها

از نظر اجتماعی نیز اهداف تربیت بدنی عبارتند از:

1-   تقویت احترام به قوانین ورزشی و حاصل آن تقویت روحیه قانون مندی در فرد برای زندگی در اجتماع

2-   آموزش احترام و حفظ و نگهداری اموال عمومی و وسایل و امکانات ورزشی

3-   تقویت روحیه و حس جوانمردی- فداکاری و گذشت و خویشتن داری و حفظ خونسردی و وطن پرستی و تعصب به تیم و گروه.

4-   ایجاد موازین صحیح اخلاقی- اجتماعی و تقویت صفات معنوی

5-   احترام به حقوق دیگران - شخصیت هم بازیهای خود و تماشاگران

6-    یادگیری پیروی از عقل و منطق در موقعیتهای شکست یا پیروزی

تعریف تربیت بدنی:

تربیت بدنی نوعی از تعلیم و تربیت است که از طریق حرکت؛ جریان رشد را در تمامی ابعاد انسانی هماهنگ و تسهیل می کند و به شکوفایی استعدادها در تمام جهات مطلوب کمک می کند.

مفهوم تربیت بدنی:

تربیت بدن از طریق حرکات پایه نشستن - راه رفتن - دویدن و پریدن و پرتاب کردن.

خصوصیات تربیت بدنی:

1-   توجه به سلامت عمومی و همگانی

2-   پیشگیری از بیماریها

3-   توجه به جنبه های اخلاقی و اجتماعی

4-   تعادل و توازن و تناسب عمومی بدن

5-   پیشگیری از انحرافات

تعریف ورزش:

تکمیل مهارتها و پیشرفت مهارتهای پایه بطوریکه در کوتاهترین زمان و بدون هیچ نقصی به شکل زیبا به اجرا درآید.

مفهوم ورزش:

فعالیت سازمان یافته ایکه به منظور کسب مهارت بکار می رود و هدف بیشتر قهرمانی و کسب مقام است بطوریکه ممکن است بعضی از ورزشهای انسانی شکسته شوند.

ورزش نیز مجموعه تربیت بدنی است.

خصوصیات ورزش:

در ورزش بیشتر انگیزه های بین المللی - رقابت- سیاست - عدم توجه به سلامتی ارضای جاه طلبی و توجه به مهارتهای بسیار پیشرفته مدنظر می باشد.

تعریف بازی و تفریح:

هر نوع فعالیت بدنی نشاط آور که مطابق با مراحل رشد و تکامل انسان بوده و بصورت غیر قابل پیش بینی و غیر جدی اجرا شود بطوریکه هیچ قانونی بر آن وضع نشده باشد.

خصوصیات بازی:

1-   فطری بودن آن

2-    عدم حضور مقررات و قوانین تحمیلی

3-   آزادی فرد در تغییر و انجام آن به دلخواه

 

آمادگی جسمانی:

از نظر عموم هر چه قدر تحمل بدن در فعالیتهای سنگین بیشتر باشد فرد آماده تر است.

بطور کلی می توان آمادگی جسمانی را چنین نعریف کرد که:

آمادگی بالای فرد و کارایی و توانایی بدن او در انجام فعالیت های جسمانی. آمادگی جسمانی از عناصر متعددی بوجود می آید که بعضی با تندرستی و بعضی با اجرای مهارتهای حرکتی در ارتباط هستند.

اجزاء آمادگی:

1-   آمادگی وابسته به تندرستی: ترکیب بدنی- استقامت قلبی عروق- انعطاف پذیری – استقامت عضلانی- قدرت عضلانی

2-   آمادگی وابسته به اجرا و حرکت: چابکی – تعادل- توان- سرعت-هماهنگی- زمان عکس العمل

ادامه نوشته

تربیت بدنی عمومی

بنام خدا

 

 

 

تربیت بدنی عمومی

 

تهیه و تنظیم : سعید فضل الهی

دانشگاه آزاد اسلامی تبریز

 

 

 

 

 

 

 

پاییز 1392

مقدمه:

با ماشینی شدن زندگی و پیشرفت در تکنولوژی و صنعت رفاه و آسایش بیشتر برای انسانها تامین شده است ولی با توجه به کسب مزایای زیاد، زندگی ماشینی معایبی نیز در برداشته که از جمله آنها فقر حرکتی انسانها می باشد بطوریکه امروزه همه افرد ضرورت و اهمیت تربیت بدنی را درک کرده اند و در جهت توسعه ورزشهای همگانی تلاشهای زیادی انجام گرفته است. تحرک و حرکت در فطرت انسان می باشد و تحقیقات ثابت کرده اند که انسانها پرجنب و جوش از سلامت جسم و روح بیشتری برخوردارند. تربیت بدنی نیز همگام با علوم دیگر همیشه سعی داشته تا تندرستی و بهداشت افراد را هم از لحاظ روح و هم از لحاظ جسم تامین کند. حرفه ای شدن ورزش گرچه رشد ورزش را فراهم آورده ولی از سویی ورزشکاران را بازیچه سیاستمداران و سرمایه داران کرده است. ولی محققان همیشه تمام جوانب را در نظر می گیرند و سعی دارند که اهداف مورد نظر را در جامعه پیاده کنند. هدف تربیت بدنی نیز جز اشاعه ورزش و گسترش سلامت و تندرستی و ایجاد جامعه ای با ساختار قوی و پرنشاط نمی باشد.

با توجه به نیازهای افراد بر حسب سن و دوران رشد تربیت بدنی اهدافی را دنبال
می کند که از جمله آنها عبارتند از:

1-   نیاز به حرکت و فعالیت

2-   نیاز به کسب موفقیت

3-   نیاز به مسابقه و رقابت با دیگران

4-   نیاز به آمادگی جسمانی و تناسب اندام

5-   نیاز به فراگیری و یادگیری مهارت ها

از نظر اجتماعی نیز اهداف تربیت بدنی عبارتند از:

1-   تقویت احترام به قوانین ورزشی و حاصل آن تقویت روحیه قانون مندی در فرد برای زندگی در اجتماع

2-   آموزش احترام و حفظ و نگهداری اموال عمومی و وسایل و امکانات ورزشی

3-   تقویت روحیه و حس جوانمردی- فداکاری و گذشت و خویشتن داری و حفظ خونسردی و وطن پرستی و تعصب به تیم و گروه.

4-   ایجاد موازین صحیح اخلاقی- اجتماعی و تقویت صفات معنوی

5-   احترام به حقوق دیگران - شخصیت هم بازیهای خود و تماشاگران

6-    یادگیری پیروی از عقل و منطق در موقعیتهای شکست یا پیروزی

تعریف تربیت بدنی:

تربیت بدنی نوعی از تعلیم و تربیت است که از طریق حرکت؛ جریان رشد را در تمامی ابعاد انسانی هماهنگ و تسهیل می کند و به شکوفایی استعدادها در تمام جهات مطلوب کمک می کند.

مفهوم تربیت بدنی:

تربیت بدن از طریق حرکات پایه نشستن - راه رفتن - دویدن و پریدن و پرتاب کردن.

خصوصیات تربیت بدنی:

1-   توجه به سلامت عمومی و همگانی

2-   پیشگیری از بیماریها

3-   توجه به جنبه های اخلاقی و اجتماعی

4-   تعادل و توازن و تناسب عمومی بدن

5-   پیشگیری از انحرافات

تعریف ورزش:

تکمیل مهارتها و پیشرفت مهارتهای پایه بطوریکه در کوتاهترین زمان و بدون هیچ نقصی به شکل زیبا به اجرا درآید.

مفهوم ورزش:

فعالیت سازمان یافته ایکه به منظور کسب مهارت بکار می رود و هدف بیشتر قهرمانی و کسب مقام است بطوریکه ممکن است بعضی از ورزشهای انسانی شکسته شوند.

ورزش نیز مجموعه تربیت بدنی است.

خصوصیات ورزش:

در ورزش بیشتر انگیزه های بین المللی - رقابت- سیاست - عدم توجه به سلامتی ارضای جاه طلبی و توجه به مهارتهای بسیار پیشرفته مدنظر می باشد.

تعریف بازی و تفریح:

هر نوع فعالیت بدنی نشاط آور که مطابق با مراحل رشد و تکامل انسان بوده و بصورت غیر قابل پیش بینی و غیر جدی اجرا شود بطوریکه هیچ قانونی بر آن وضع نشده باشد.

خصوصیات بازی:

1-   فطری بودن آن

2-    عدم حضور مقررات و قوانین تحمیلی

3-   آزادی فرد در تغییر و انجام آن به دلخواه

 

آمادگی جسمانی:

از نظر عموم هر چه قدر تحمل بدن در فعالیتهای سنگین بیشتر باشد فرد آماده تر است.

بطور کلی می توان آمادگی جسمانی را چنین نعریف کرد که:

آمادگی بالای فرد و کارایی و توانایی بدن او در انجام فعالیت های جسمانی. آمادگی جسمانی از عناصر متعددی بوجود می آید که بعضی با تندرستی و بعضی با اجرای مهارتهای حرکتی در ارتباط هستند.

اجزاء آمادگی:

1-   آمادگی وابسته به تندرستی: ترکیب بدنی- استقامت قلبی عروق- انعطاف پذیری – استقامت عضلانی- قدرت عضلانی

2-   آمادگی وابسته به اجرا و حرکت: چابکی – تعادل- توان- سرعت-هماهنگی- زمان عکس العمل

ادامه نوشته
 
  BLOGFA.COM